söndag 25 november 2012

Rödbetor efter behag

Eftersom jag inte riktigt känner mig redo att skriva om julkorvs-äventyret än så tänkte jag komma in med en liten bubblare så länge. Kan inte sova trotts att jag ska upp om några timmar så varför ligga där och vända sig helt i onödan när jag kan sitta här och göra nytta istället. Så jo just det rödbetorna är nu inlagda till julbordet. Det är något som vi  tidigare inte har haft men jag tycker att det passar så bra så jag ska det ett försök.

 
Rödbetor 
 
Svartpepparkorn 
Pomeransskal
Lagerblad
 Kryddpepparkorn
Kryddnejlikor
Vitpeppar
Salt
Socker
Ättika
Kokskad (reducerat)
 
 
1. Putsa och skölj betorna väl så att ingen jord finns kvar på dem.
 
2. Fyll en kastrull med vatten, tillsätt lagerblad, kryddpepparkorn, svartpepparkorn, kryddnejlikor, pomeransskal och salt. Koka betorna i lagen tilsl de blir semi-mjuka, 25-60 min beroende på storlek.
 
3. Sila av betorna och ta reda på lagen. Koka ned lagen till hälften, smaka av och gör en ett-två-tre lag med ättikan, lagen samt socker (en del ättika, två delar socker och tre delar vätska).
 
4. Skär upp betorna i önskad form och lägg i vitpepparkorn samt kryddnejlikor i en burk. Slå på lagen och låt det svalna.
 

 
Det är väldigt tacksamt att lägga in rödbetor för det blir så väldigt bra. Självförtroendet boostas väldigt mycket. Jag håller inte med Per Morberg att man ska slänga ut spadet, det tillför så mycket till själv inläggningen men sen är vi ju lite olika också. Das was all - nej nu känns det lite bättre igen så nu tror jag att det inte blir några bekymmer med att sova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar