söndag 27 januari 2013

Biff Wellington

Då var det lördag igen och det var allt för länge sedan jag skrev något här. Julen tog musten ur mig men nu är jag tillbaka på banan igen. Så  denna helgen kom min kusin ner på besök. Jag har gjort som alla andra dårar och börjat träna efter nyår i jakten på den perfekta kroppen lagom till Beach 2013. Denna gången ska jag försöka vara mer uthållig än tidigare år, tredje veckan är ändå avslutat så jag gör ju stora framsteg. Och eftersom jag nu har börjat träna så behövs ju en ändring i kosten. Tidigare feta gräddsåser åkter ut och 0,1 % kvarg åker in hur nu detta ska gå? Men jag ska tappert ge mig hän till det. Varje lördag blir det däremot frossa på hög nivå, då får alla spärrar släppas och allt är tillåtet. Så i samråde med min kusin blev det denna lördag Biff Wellington alá Morberg och en helt absurd mängd marängsviss. Det behövdes kan jag säga efter att ha kört min kusins träningsschema på gymmet. Trodde seriöst att jag skulle tappa både triceps och biceps i backen flera gånger. Men av med hatten för dig, du tog det som ingenting och dessutom såg du oförskämt pigg ut när vi gick därifrån.

Biff Wellington

Oxfile ca 1 kg
Smördeg 1 pkt
Ägg 1 st
Smör 50 g
Champinjoner 500g
Rökt sidfläsk 300g
Charlottenlök 6 st
Tomatpuré 4 msk
Färsk Timjan 2 msk
Torkad timjan 1-2 tsk
Salt 
Peppar



1. Ta ut oxfilen ca 1tim-30min för stekning så att den blir mer rumstempererad. Torka av ofilén och salta samt peppra rejält runt omkring.

2. Stek oxfilen i smöret på hög värme och låt den sedan svalna en stund. 

3. Hacka champiunjoner, röktsidfläsk, charlottenlök fint och låt det koka i en kastrulle. När nästan all vätska är borta tillsätt då tomatpuren och låt koka ihop lite till.    

4. Smaka av med timjan samt sallt och peppar. Låt kallna. Sätt ugnen på 175 C

5. Lägg oxfilen mitt på smördegsarket och pensla insidan av arket. Smeta på Svampröran ovanpå filen och vik ihop smördegen över. Glöm inte att pensla överallt där degen möts. 

6. När oxfilen är helt inpackad pensla resten av ägget på utsidan och picka sedan några hål runt om med en gaffel så att den inte kokar i ugnen utan att ångorna från köttet kan komma ut.

7. Sätt i en termometer och ta den vi 55-56 för medium-rare och 60 för medium.

Till detta serverades en hemslagen bea-sås, hasselbackspotatis och brysselkål. De sistnämnda är så sjukt underskattat. Till alla er föräldrar där ute, tvinga inte era barn att äta sönderkokt brysselkål gör det ordentligt så kommer de får bra barndomsminnen! O andra sidan så kan det upplevas som lite bittert vilket tar längre tid att lära sig att äta.

Tack för denna helgen, ser fram emot nästa gång vi möts! Nu ska jag inta ryggläge i soffan då min träningsvärk gör att kjag inte förmår att skriva mer.

1 kommentar:

  1. Hur blev din Wellington? Vi lagade denna paradrätt för ett tag sedan, och jag tyckte smördegen blev lite "blöt" i botten av köttsaften som läckte ut. Inget fel på smaken iofs, men den såg lite tråkig ut när man skar upp den.

    SvaraRadera