söndag 23 september 2012

Friterad blomkålssvamp


Så igår ös-pös regnade det hela dagen här i lilla Älmhult därmed blev det inte den där stora svampletardagen som jag hade tänkt mig. Men istället för att sitta inne hela dagen blev det några varv inne på IKEA. Vet inte riktigt varför men man kommer alltid ut därifrån med mer än vad man hade tänkt sig och jag har lärt mig att det finns inget som heter ”jag ska bara köpa en...” för det slutar alltid med plural i någon form. I vilket fall som helst kom vi hem, skruvade ihop det som skulle skruvas ihop och trots tillfredställeslsen av att allt hade gått felfritt så kunde jag inte riktigt släppa tanken på att inte ge mig ut i skogen och fylla korgar fulla med svamp. Dealade lite med mig själv, det skulle bara bli en liten rekognosceringsrunda i elljusspåret i närheten. Hittade ett axplock av alla de tre stor –Gul kantarell, Trattkantarell och Karl-Johan. Verkade lovande för morgondagen då det skulle bli uppehåll och ett nytt försök skulle göras för den stora svampletardagen. Så idag for vi ut i storskogen (eller ja jag vet inte jag, verkar som om hälften av all skog här är kalhyggen?) med höga förhoppningar och vinden i vårt hår. Vi gick, vi strosade, vi vandrade, vi till och med flanerade en kort stund. Svamp var det gott om men de ätliga lös med sin frånvaro. Var det någon som hade tömt skogen totalt, var vi på helt fel ställe (fem olika totalt), äter vildsvin kantareller? Nej, det enda vi kunde hitta efter fyra timmars letande var två stora blomkålssvampar á 1,4 kilo.
Påminner lite om pasta som har klibbat ihop både till utseende och i konsistens.

Och ja du vad gör man med en stor blomkålsvamp? Tydligen friterar man den eller så stekar man den men man får inte torka den för då blir den besk så det gjorde vi (spännade smak om man tuggar den torkad) men vi friterade den också.

 
Friterad blomkålssvamp
Blomkålssvamp
Salt 
 
Frityrsmet 1:
Guinness
Mjöl
Bakpulver
 

Fritysmet 2:
Vetesurdeg
 
    1.       Sätt en vetesurdeg, hmm nej men om du har satt en och skall dela den så kan du  använda den delen du inte skall ha till frityrsmet.

 
2.       Blanda frityrsmet 1, den skall vara lite lös. Låt stå en stund så den får dra sig.

 
3.       Starta fritösen eller använd en gryta (tänk på lock och inge vatten i oljan, håll fingrarna på behörigt avstånd), temperatuuren skall vara 180 C

 
4.       Mjöla svampen och doppa i en vafri frityrsmet, därefter är det bara att fritera iväg. Ha en tallrik med hushållspapper i närheten så att oljan kan få rinna av.

 
5.       Salta och njut!
Vetesurdegsfriterad blomkålssvamp
Guinnessfriterad blomkålssvamp
 
Sååå gott!
Nu spendras restan av söndagen franför tv:n med ett lass nystekta kåldolmar (gör inte som jag och ta halva vitkålshuvuden utan ta hela, blir så mycket krångel för ingenting) med gräddsås.
 


 


4 kommentarer:

  1. Blomkålsvamp! Jag har plockat svamp i 15 år och aldrig ens set en blomkålsvamp. Och du går ut i skogen , mer eller mindre bakom huset, och hittar 2 st! Är den god att äta? Har som sagt bara hört talas om den men aldrig ätit den. Vet att man färgar blomkålsvamp svart och använder som falsk tryffel i bl a leverpastej.

    Vi ska kolla på en helg som passar så vi kan komma och hälsa på er. Ska bli jättekul att se ert nya hus.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Du måste vara på helt fel ställe då =) Har inte heller hittat så många uppigenom verkar som om den är betydligt vanligare här. Jo den är god men något helt annat än kantarell och karl-johan. Tycker den smakar lite kola eller doulce de leche. Hmm färga den hade ju varit lite spännande, kanske med lite bläckfisk bläck och ha i nästa pastej sats....

    Ni är varmt välkomna!

    SvaraRadera
  3. Jag har plockat alla möjliga svampar i hela mitt liv. Hade en farmor som hade svampkurser i Svenska kyrkans regi. Blomkålssvampar växer bara på tallrötter, men det visste ni väl. De jag hittat har alltid vuxit i backig/bergig terräng, med lite äldre orörd blandskog, gärna lite mossigt för då verkar de växa i storlek. Den största hittade vi 2010 och den vägde 4,65 kilo och hade en omkrets på hela 121 cm, Diametern på största stället var 54 cm!! Den publicerades i Jönköpingsposten den hösten (kommer inte ihåg exakta datumet)
    Denna svamp skulle jag aldrig förstöra med någon krydda då den ju är kryddig som den är..

    SvaraRadera
  4. Nej hade ingen aning om att de enbart växer på tallrötter, men att de vill ha lite mossigt verkar stämma väldigt bra. Shit! Den är ju enorm! Vad gjorde ni med den? Går den att äta när den är så stor? Stämmer att den är kryddig däremot funkar den bra om man balanserar den och inte dränker den i andra smaker.

    SvaraRadera