måndag 19 november 2012

Confiterad oxkind

Har gått i spinn på julkorven så nu skiter jag i den och tar hand om mina två kinder som jag har i frysen. De är i allafall medgörliga där de ligger i en bassäng med ankfett och bara simmar stilla omkring. Tacka vet jag medgörlighet, inte nog med att vädret är som det är och mörkret kryper fram efter tuppen har galt det ska strula i julstöket också! Nej jag säger återigen mina två kinder ligger så lungt i ugnen och bara vilar. Inget väsen, inget stoj bata fridfullt väntandes. Ta i trä! Principen för confiterad oxkind är samma som till fläsksidan förutom att smaken blir helt annorlunda. Men var försiktig jag gjorde ett brutalt misstag som jag får sona för restan av vintern nämligen jag skulle ha blancherat köttet i ca 1 min innan jag la ner det i köttet. Så här står jag med en fantastiskt gåva som hade tänkte att återanvända om och om igen men nu får jag istället hälla ut ankfettet när det har slutat användas som lock till kinderna.

Confiterad oxkind
 
Oxkind
Ankfett
Salt Peppar
 
1. Befria köttet från hinnor. Lägg ner kinderna i en ungsfastbehållar, sätt på ugnen på 100 C.
 
2. Häll över ankfettet låt stå inne i 6 timmar eller tills det blivit gaffelmjukt.
 
3. Salta och peppar.
 
 
Det går helt utmärkt att marinera kinderna inna så att de får smak men tänk på att om du ska använda om fettet så tar även det smak av marinaden. Rödvinsmarinaden till oxkinden kanske inte passar lika bra till ankbröstet eller vad vet jag?
 

 
Även fast jag inte gjorde det denna gången så var tanken från början att jag skulle rimma oxkinderna först men jag hade lite väl bråttom och kunde inte hejda mig. "Delayed gratification" är ett begrepp som jag borde bekanta mig lite närmare med. Nöjd ändå med resultatet men det kunde ha blivit lite bättre (till nästa gång).



Så nu sitter de i kylskåpe och väntar på bättre tider. Tänkte att jag skulle vänta och använda dem i en paj senare i veckan om jag orkar hålla mig så länge.

 

2 kommentarer:

  1. Hej på dig,

    Du behöver inte alls hälla ut fettet! Om du värmer det så sjunker allt vätska och annat skräp till botten. Fettet flyter fint ovanpå.Då kan du hälla av det rena fettet och lämna bottensatsen kvar, slå det genom ett kaffefilter i en ny burk och hokus-pokus så har du fett du kan återanvända. Litet svinn blir det ju naturligtvis,men du borde kunna rädda ungefär 90%. Hoppas du inte redan hällt ut det ;-)

    SvaraRadera
  2. Som tur är så har jag kvar det i kylskåpet och ska genast följa ditt råd! Tackar =)

    SvaraRadera