söndag 14 oktober 2012

Kålsoppa med frikadeller

Det har redan varit kålsoppapremiär i Säffle men några veckor efter kommer jag i  kapp. Den årliga traditionen var att mamma kokade en enorm gryta med kålsoppa under Säfflemarten så att vi kunde vandra runt nere bland marknadsstånden hela dagen och springa hem, ta en tallrik när vi blev hungriga för at sen kunna springa tillbaka ner igen. Vitkål är grymt underskattat inte nog med att att det inte kostar mer än några kronor kilot så här års det är otroligt mångsidigt (här ränkas inte svenska pizzasallad). Jag tycker att vi ska äta mer kål över lag och det var därför jag kokade 10 liter (!) kålsoppa. Tycker kanske att jag har gjort min insats nu, blev inte så mångsidigt kanske men till mitt försvar har jag ju redan gjort kåldolmar. Och ja just det kålsoppa ska alltid serveras med frikadeller, no matter what och är man vegitarian så vad vet jag det kanske funkar med falaffel?

Kålsoppa

Vitkål
Kryddpepparkorn
Svartpepparkorn
Oxbuljong
Vatten
Smör
Sirap
Soya
Salt
 
Frikadeller
 
Fläskfärs (funkar även med nöt, lamm och fågel) 
Svartpeppar
Kryddpeppar
Persilja
Salt
 
1. Hacka kålen i 1.5 X 1.5 bitar, stek den sedan i smör och sirap. Häll över den i en rymlig gryta.
 
2. Häll över vatten så att det täcker och tillsätt buljong, pepparkornen och soyan.
 
3. Låt småkoka i 30 min. Under tiden:
 
4. Blanda färsen till frikadellerna och rulla till bollar.
 
5. När det är fem min kvar tillsätt frikaldellerna i soppan och de är klara när de flyter upp till ytan igen. Smaka av med salt.
 
 
 
Soppan kräver ostsmörgås och ett stort glas mjölk! 


Det är något fel på mitt tangentbord för det skriver e som ändelse istället för a, kan det vara småländsk påverkan mån tro? Prövade Hot Pot för första gången i fredags. Det var en upplevelse utöver det vanliga, helt otroligt. Det är verkligen en konstform som måste utforskas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar