måndag 26 november 2012

Från fläsksida till rullsylta

Nu är det typ snart december och jag har lite tappat kontrollen över vad jag ska göra, när jag ska göra och i vilket ordning det ska utföras i. Fram tills nu har jag bara lite planlöst valt ut vad jag har tyckt vart roligast för stunden utan direkt tänka praktiskt runt omkring det. Det är bra att vara spontan men det skadar inte med lite planering in emellan. Tänkte att jag  skulle försöka mig på att göra en list för vad som kan vara med på julbordet. Men jag tror jag sparar det till en annan dag, för idag kommer rullsyltan. Tänkte att jag skulle vara lite wild and crazy så hälften av syltan hänger nu på vinden för att förhoppningsvis bli lufttorkad lagom till julafton. Om inte så får jag en guldstjärna för att ha försökt.

Rullsylta

Fläsksida
Kryddpeppar
Kryddnejlika
Senapsfrön (gula)
Svartpeppar
Lökpulver
Gelatinblad
Lagerblad
Salt (utan jod)
 
 
1. Putsa fläsksidan så att är hyfast slät och så att den blir lätt att rulla. Tag bort svålen så att den bara hänger kvar i långsidan (det här var det absoult mest arbetskrävande med hela projektet. Det är inte så lätt att få bort svålen som man kanske tror).
 
2. Mortla kryddorna och lägg gelatinbladen i vatten. Strö på gott med kryddblandningen, de här är inget för den snåle. Rikligt ska det vara så att det smakar jul. Fördela gelatinbladen jämt på fläsksidan(här gjorde jag bara det på halva sidan eftersom den andra skulle lufttorkas) och rulla for kunk och fosterland. Den ska vara så tight det bara går att få den.
 
3. Värm ugnen till 150 C. Knyt ihop rullsylta med bomullstråd (det här kan också vara lite meck med om man inte har tekniken inne eller om man inte bara surrar syltan fibrilt) och lägg den i en ugnsfast form. Täck med vatten, salta väl och lägg i ett lagerblad. Syltan är klar efter 2-3 timmar.
 
4. Sätt syltan under press under natten och voilá!
 


På onsdag så blir det en fullspäckad dag för då ska lutfisken sköljas fri från luten, glöggen skall tappas och rullsyltan som hänger på vinden ska utvärderas för första gången. Det är rätt roligt att göra syltan, mycket teknik innan man får svung på kniveggen. Sen går det som bara de och man önskar att man hade haft en liten sida till som man kunde fortsätta med. Men även frysen har sina begränsningar, än ska det knös ner mycket  mer i den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar