fredag 24 augusti 2012

Italien

Vi började semestern i Italien vilket blev en väldigt lyckad matresa. Flyget landade i Rom och därifrån bilade vi upp till några vänner i Toscana, där vi skulle stanna några dagar på deras vingård (vinflaskan på bilden). Vilken upplevelse det var! Fick lära mig familjereceptet på pest och dess do´s and don´ts. Kan säga att det var en del att ta in och lära om. Peston var den bästa jag prövat någonsin och kommer inte i närheten av det jag tidigare provat. När jag kom hem var jag tvungen att pröva om jag kunde återskapa upplevelsen men med blandade resultat. Andra kvällen blev vi bjudna på Bistecca alla Fiorentina, och vad jag har förstått så är det en väldigt tjock T-bone steak men att skillnaden mellan en Bistecca alla Fiorentina och en T-bone steak är att Fiorentinan kommer från en speciell ko medans T-bone steak enbart är en styckdetalj och inte knuten till någon ras. Kan ha fel men det kanske finns någon som har lite mer att gå på än vad jag har....? Köttet tillagades på galler över en öppen eld av gamla vinrankor, det grillades hårt med mycket salt. Steken ska vara så röd som möjligt i mitten och gärna kall i mitten när det är klart. Köttet serverades med morötter och selleri samt gårdens egna olivolja och balsamico som steken skulle doppas i.  Men nog dividerat om detta, steken ligger helt klar i fem i topp av det bästa kött jag någonsin har smakat...

  Husets röda och Bistecca alla Fiorentina 28 grader med utsikt över
Florens, Pistoia och Prato. Vi har det hårt men någon måste göra det.
Från Toscanan tog vi tåget tillbaka till Rom där vi första kvällen hamnade på den mycket udda restaurangen Club Maciavelli. Den låg längst in i en gränd undanskymd och väldigt anonymt exponerad. Vi kom in och lokalen var nästintill tom förutom ytterligare ett par som precis skulle gå. Servitören som senare visade sig vara ägare för restaurangen gav oss en 1,5 timmas privat föreläsning om Italiens matkultur allt eftersom maten rullade in. Vi fick en hel lista över ställen som vi bara var tvungna att pröva på i Rom. Maten var vad man skulle kunna säga "spännande" med mängder av filodeg under varje rätt så att allt såg ut som stora bakverk. Men det blir ett återbesök vid nästa Rom resa, helt klart.

Lite utanför Roms centrum


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar