söndag 30 september 2012

Rillette


Igår kom jag på den briljanta ideén att jag skulle laga gäddqueneller, problemet var bara att jag ingen gädda hade. Så jag gick in på google maps, letade upp det närmaste fiskevattnet som såg lovande ut. Sen gick jag ut i garaget för att gräva i de återstående flyttkartongerna efter mina fiskesaker. Kan ju säga att innehållet i fiskelådan var inte riktigt som jag kom ihåg det. Efter att ha stått i princip oanvänt i fyra år i en källare i Göteborg så såg fiskeutrustning något glåmig ut. Men jag lät mig inte stoppas utan tog tag i sakerna, konkade ut dem i bilen och körde till min utvalda plats. Väl parkerad och ute ur bilen satte jag kurs ner mot vattnet. Problemet var bara att det stod en hel skog ivägen och det som Gudrun hade skördat några år tidigare låg fortfarande kvar i spillror , så det var bara till att börja kättra. När jag äntligen såg vattnet så var det såpass långgrunt att hur stark jag än hade varit i min kastarm så hade draget inte sjunkit djupare än min ankel, men jag gav inte upp letade vidare och när jag äntligen hittade lite djup tog jag sats och kastade ut. Inget skedde, ingen ring på vattnet, inget plask eller surr från linan. Då insåg jag att istället för att draget hade följt med hade jag släppt linan för tidigt så den for i princip rakt upp och fastnade i en björk. Det var nu på tiden att avbryta fisket och dra sig hemmåt. Quenellerna får jag lägga på hyllan till en anna gång och tills dess får jag öva på självbehärskning. Hemma väntade en stor rykande gryta med fårikål och med tanke på at det var fårikålensdag i Norge i torsdags så passade det sig väldigt bra.

 Så idag skulle jag ta igen  de förlorade quenellerna och göra rillette istället. Det blev tyvärr inte så mycket som jag hade planerat att det skulle bli, men men det kan ju inte alltid bli som man har tänkt sig. Ångrar lite att jag tillsatte stjärnanis och öl, skulle hållt mig till äppelmusten. Till min mans stora förtret använde jag mig av ribbsteken som vi hade i frysen antar att jag får införskaffa en ny, men det är faktiskt lite för tidigt att börja med julmat i september tycker jag.

Rillette

Fläsksida
Öl
Vatten
Sichuanpeppar
Kryddpeppar
Kryddnejlika
Svartpeppar
Stjärnanis
Lagerblad
Timjan
Vitlök
Salt

1.       Krossa sichuanpeppar, kryddpeppar, kryddnejlika och svartpeppar. Gnid in köttet.

2.       Täck nästan hela köttstycket med vätska. Krossa vitlöken och tillsätt lagerblad, stjärnanis, salt och timjan.

3.       Sätt ugnen på 150 C och låt köttet tillagas i 3-5 timmar. Vänd köttet ofta.

4.       När köttet känns klart (ska kunna mosa det med en gaffel) ta ur det och putsa bort oönskade delar. Mosad köttet och visp det med en elvisp så att det trådar sig. Tillsätt skyn efter hand till önskad konsistens.

5.       Fyll i rena behållare.

Avnjutes på ugnsrostat  vitt börd men något av följande tillbehör – Knaperstekt bacon, friterad lök, cornichons, rödbetor gärna en liten öl också.


Rilletten blir som ett fluffigt köttmos, konsistensen är väldigt annorlunda mot vad man brukar ha på smörgåsen. Om man inte vispar det utan bara mosar det med en gaffel så blir det pulled pork vilket även det är väldigt gott på surdegsbröd med mycket salt och peppar. I stridens hetta tog jag mig an lite andra projekt för at få tiden att gå i väntan på rilletten.



Skagentoast eller konferanshotellens förlovade förrätt. Något underskattad måste jag nog säga och lägger man bara ner lite kärlek samt färska räkor i rätten så blir den riktigt njutbar.
 



Höstgryta, allt passar i den. Det är ett sant nöje att bara hacka, skala och tärna för att sedan låta det puttra i några timmar till en mustig gryta. Dessutom är det svårt att göra fel och om grytan skulle bli för tunn, ja då är det bara att kalla den för höstsoppa och om den blir för tjock ja då är det bara att kalla den för höststuvning.

I kylen hittade jag en burk med inlagda päron (åretsskörd) så efter grytan fick det bli en lätt sockerchock så att transporten från matbordet till soffan skulle gå lite smidigare.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar