lördag 22 september 2012

Leverpastej

Okej, nu har jag gjort en sats leverpastej och det är det kletigaste kladdigaste jag någonsin har gjort. Mitt kök har varit levertäckt (man skulle kunna säga att det var leverfläckar överallt) och det var dessutom länge sedan jag misslyckades så fundamentalt att koordinera mig själv. Ingenting gick i den ordningen som var tänkt från början.  Dessutom så började köttkvarnen trilskas och ville inte mala mer så jag fick använda min något oansenliga foodprocessor som inte riktigt vet sin egen arbetsbeskrivning. Det slutade med att jag fick gå efter med stavmixern för att få det hela riktigt slätt och fint. Sen fick jag hjärnsläpp och klädde insidan av formen med stora bitar sidfläsk som krympte i ugnen och gav pastejen en besynnerlig form och mängder med fett som flöt omkring överallt. Lite för ivrig tog jag ut pastejen ur ugnen väntade två minuter innan jag stjälpte upp den på ett fat och splach, det var som man säger - tack och hej leverpastej. Gott blev det, det lilla som fanns kvar iallafall.    

Leverpastej

Lever (Ungnöt)
Sidfläsk
Gul lök
Äpple
Ägg
Anjovis
Grädde
Smör
Mald ingefära
Kryddnejlika
Kryddpeppar
Svartpeppar
Salt
 
       1.       Skölj lever under kallt vatten och putsa den sedan ren från senor och hinnor.

2.       Skär levern och lite av sidfläsket i bitar stora nog att passa i köttkvarnen alternativt gå lätt att mixa i foodprocessorn.

3.       Blanda mjöl och smör i en panna och tillsätt lite grädde i taget tills det blir en tjock smet sjud sedan i ca 5min. Låt svalna och blanda med levern

4.       Hacka löken och äpplet i små bitar alternativt mixa dem och blnada med leversmeten

5.       Rosta kryddorna i het panna för att sedan mortla dem.

6.       Tillsätt mald ingefära, rostade kryddor, ägg, anjovis, salt till smeten och blanda väl.

7.       Gör ett prov genom att ta en sked av smeten i en skål, täck skålen med aluminiumsfolie och  ställ den i ett vattenbad 10-15 min. Ta ur skålen och låt pastejen svalna. Smaka av den för att se om kryddningen är bra.

8.       Häll upp pastejen i en ungsfastform, täck den med aluminiumsfolie och ställ den i ett vattenbad. Låt den stå inne i ca 1 tim på 175 C.

9.       Tag ut pastejen och låt den svalna ordentligt innan användning.

Sätt dig i favoritstolen med en skiva dansktrågbröd, en tjock skiva leverpastej toppat med rödbetor och sprödstekt fläsk. Avnjutes med en knärt aquavit och en kall öl.

Leverpastej hör till en av mina absoluta favorit pålägg. Tjocka skivor med arbogapastej på ljummen hönekaka med mor annas saltgurka och en dutt majonäs på varje gurkskiva är kära barndomsminnen och icke att förglömma en stor kopp varm choklad vid sidan om. Det är något visst över pastejen som får det att vattnas i munnen och det är verkligen ett områda som man kan forska vidare i.

Parentes:
(Surdegen lever fortfarande och nu återstår det bara att dela och kompostera surdegen för att gå in i en ny matningsperiod.)


4 kommentarer:

  1. Hej Andreas,

    Kul att du startat en blogg! Spännande att följa dina strapatser i köket ;)

    Vågat att prova sig på leverpastej. Ska vara väldigt svårt att få till bra (har jag hört). Jag ska själv testa till att göra egen till jul, kanske lånar ditt recept.

    Kram Fredrik

    SvaraRadera
  2. Hallå där Fredrik!

    Första inlägget i bloggen yay =) Det var lite meckigt, men det var nog mer hur jag organiserade mig själv än själva tillagningen. Lycka till och uppdatera mig på hur det gick för dig! (Se till att krydda väl)

    Kram på dig Fredrik!

    SvaraRadera
  3. Hej Vännen!Vilken trevlig blogg:)Ska bli spännande att följa dina äventyr i köket och i de småländska skogarna:)
    Kram Eva-Marie

    SvaraRadera
  4. Hej Eva-Marie!

    Roligt att du gillar den =)Det får du så gärna göra!

    Kramar Andreas

    SvaraRadera