torsdag 4 oktober 2012

Hurra för kanelbullens dag!

"Vad är det för en dag idag, är det en vanlig dag. Nej det är ingen vanlig dag för det är Kanelbullens födelsedag. Hurra Hurra Hurra!!"
 
 
 Att det är kanelbullens födelsedag är kanske like att skarva men det är iallafall kanelbullens dag idag och i Fikans förlovade land så firar vi naturligtvis hur skulle det annars se ut. Vi har ju en dag är alla våra kakor och ja det finns fler än sju sorters. Är det inte våffeldagen så är det fettisdagen då vi äter semlor eller varför inte ta Gustav Adolfsdagen då vi äter bakelser med samma namn (minus dagen). Det finns alltid en anledning att fira med sötsaker och kaffe. Men tillbaka till kanelbullarna.

 
De flesta som bor i Sverige har ett förhållande till kanelbullen och vad som är en kanelbulle. Vi har den torra som har legat allt för länge alternativt övergräddad, vi har den degiga som oftast kommer från något av de stora bagerierna och kan köpas i matvarubutiker (fungerar även som corega till löständer). Sen har vi de färglösa som oftast är bakeoff men som inte är degig innuti (hmm undra hur det nu gick till). Det finns de med kardemumma, utan kardemumma, med eller utan pärlsocker, en kanelbulla skall alltid innehålla kanel men här finns de dem som fuskar och byter ut kanelen mot vanilj (vilket är gott men det är ingen kanelbulle). Men min absoluta favorit är helt klart farmors fluffiga, spröda, nätta, lätt salta kanelbullar med ett stort glas mjölk vid sidan av. När jag fyllde år brukade jag önksa mig en plåt kanelbullar av henne eller rättare sagt så sa jag när hon frågade vad jag önskade mig i present -"Så många kanelbullar du orkar baka." Det brukade oftast innebära två fulla påsar.
 
 
 
Happy cinnomon bun day!
 


1 kommentar:

  1. Ja, hurra för kanelbullen idag :) Kanelbullar är alltid så gott och som du säger varma med kall mjölk!

    SvaraRadera