torsdag 4 oktober 2012

Surdegsbrödstest del 2


I morse tog jag ut mina tre bröd från kylen för de skulle få jäsa klar i rumstemperatur. Kunde knappt bärga mig när jag steg upp eller rättare sagt hoppade upp ur sängen. Väl inne i köket öppnade jag kylskåpsdörren för att ta ut bröden. Jag hade lagt dem i varsin form så att de bättre skulle jäsa uppåt och sedan täckt över dem med kökshandukar. Ja  just det,  kökshandukar! När jag lyfte på dukarna såg jag till min förskräkelse att bröden hade fått en hård skorpa (visserligen är det gott med hård skorpa på bröd men jag äter inte degen), de hade torkat ut. Paniken började sprida sig, hade jag jobbat så länge för att falla på målsnöret? Googlade frenetiskt för att hitta sätt att häva detta missöde men det enda jag fann var – "Täck inte över degen med en kökshanduk när den jäser i kylen får då torkar den ut." Ok, men om jag redan har gjor det vad gör jag då? Funderade en stund och prövade att pensla försiktigt med vatten i omgångar så att skorpan skulle lätta, vilket den gjorde efter en stund. Jag andades ut en kort stund, det var iallafall en liten lättnad. På grund av skorpan så har bröden inte jäst riktigt som de ska, men det är inget att gör åt. Så in i ugnen åkte de ett efter ett och ut kom de helt fantastiska! Bröden fick inte riktigt så stora luftbubblor som jag hade hoppats på menjag är lika glad för det för smaken var det inget fel på.

 
Nu dyker jag ner i smörbyttan med ett stort stycke surdegsbröd! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar