fredag 19 oktober 2012

Julmust fajitas

Eftersom jag ändå har börjat på jultemat så kan jag lika gärna fortsätta men i en lightversion. Så jag har inhandladt ett omotiverat stort antal julmustflaskor och står här utan att riktigt veta vad jag ska göra med alla. Det var vad man skulle kunna säga lite av ett impulsköp. Visst är det gott med julmust men ilningarna i tänderna har redan börjat och det är bara oktober än så länge. Istället för att dricka allt så tänkte jag att jag kunde använda lite av den i matlagningen så därav julmust fajitas. En kombination som kanske inte låter helt sannolik vid första anblick men jag måste nog säga att jag är rätt nöjd med resultatet.

Julmust fajitas

Pulled pork
 
Tjocka revben
Fajitas kryddmix
Julmust
Svartpeppar
Salt
 
Fajitas kryddmix
 
3 msk majsstärkelse
2 msk chilipulver
1 msk salt
1 msk paprika
1 msk socker
0,5 tsk vitlökspulver
1,5 tsk lökpulver 
0,5 tsk cayenne
0,5 tsk spiskummin
1/4 tsk chili flingor
1 tärning kycklingbuljong
 
Tortillas
 
2 dl mjöl
1/4 tsk salt
1 dl hett vatten
2 msk rapsolja
 
Salsa
 
Avocado
Tomater
Limejuice
Rödlök
Gräslök
Salt
Peppar
 

1. Blanda kryddorna till fajitasmixten.
 
2. Skär köttet i mindre bitar och skär loss benen (de ska vara med senare). Blanda köttet med kryddorna och låt dra i ett par timmar. Lägg benen i botten av en eldfast form och lägg köttbitarna ovan på, häll över julmusten. 
 
3. Sätt ugnen på 150 C och sätt in formen. Låt stå inne i 3 tim. Köttet är klar när det faller sönder om man trycker det mellan fingrarna.
 
4. Hacka ingredienserna till salsan och blanda samman (ta bort kärnhuset ur tomaterna, det blir så blött annars). Salta peppra.
 
5. Blanda mjölet och saltet till tortillan. Häll i hett avven och olja (oljan ska inte vara het).
 
6. Knåda och forma en boll. Låt  jäsa i 20 min.
 
7. Dela degen i 4 delar kavla ut degbitarna så att de passar i stekpannan (degen är förjävlig att kavla, den är så otroligt elastiskt så man tror aldrig att man ska komma någonstans. Min upplevelse). Stek brödet i en lättsmord anti-stick panna ca 1 min på varje sida.
 
8. Tag ut köttet. Hacka och mosa det till önskad storlek. Slösa inte på saltet och pepparen, det är det som binder ihop det. Om man inte saltar och pepparar ordentligt så blir det jolmigt.
 
9. Fyll tortillan!
 
Servera med stekt paprika och glöm inte den gröna, den ger en fräsch beska.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar