tisdag 23 oktober 2012

Märgben au four

Har tagit upp träningen lite smått och som straff dsitter jag nu här i min stol och kommer ingenstans. Har alltid inbillat mig att träningsverkan skall komma dagen efter, men nähä där ser man den kom sig smygande redan någon timme efter mitt pass var klart. Det vore ju förståndigt att hålla sig i rörelse, men soffan förförde mig och nu har mina leder kedjat fast mig. Och jag är lite dramatisk, bara lite. Även det skall få utrymme att fodras ibland. Tidigare idag besökte jag min favorit affär i Växjö och gjorde en sedvanlig djupdykning i köttdisken där jag fann några extra fina märgben. Nu har det yrt ganska länge om hur fantastiskt märgben ska vara. Än så länge har jag inte kommit mig för att smaka men nu är tiden så inne.

Märgben

Märgben
Salt
Peppar
 
Karameliserad lök
 
Gul lök
Socker
Salt
Vatten
En skvätt vinäger
Smör
 
 
 
1.Skjusa in märgbenen på 250 C i 25-30 min.
 
2. Stek löken tills den får färg och sänk temperaturen. Låt stå tills den har mjuknat.
 
3. Salt och sockra. Häll på vatten i matskedar i omgångar tills den blir lite geleig.
 
4. Tag ut märgbenen. Satlt och peppra. Servera omgående.
 
Jag serverade med grillat surdegsbröd som jag hade strykt citron och vitlök på samt ruccola. Meningen var först att jag skulle ha ölkokt lök med kummin till men efter att ha brännt kumminfröna och malt ned dem utan att kontrollera så höll jag på att baxna av den beska smaken. Ut åkte avkoket och in åkte den karameliserade löken.  
 
 
Hmm, ja konklusionen av denna lilla utsvävning är att det nog inte är något för alla. Konsistensen är väldigt speciell och att ta en stor sked som man sedemera stoppar i munnen är ingen bra ide. Lite som att äta ister. Däremot att bre ut det över en brödskiva strö på lite ruccola, karameliserad lök samt sprinkla lite salt och peppar över så var det väldigt njutbart. Dock skall man äta märgen varm för när den kallnar är den inte lika aptitlig längre och de räcker med ett knaske två. Inga stora applåder kring matbordet, berodde dock mest på den suspekta konsistensen. 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar