lördag 10 november 2012

Barkhults rostbiff

Idag drog vi vår kos mot tingsryd för att besöka det beryktade Börjes. Tydligen finns det något som heter storsill här i småland som fortfarande säljs i tunnor hos denna Börje. Sagt och gjort så satte vi oss i bilen och körde mil efter mil kantad med furuskog. Plötsligt öppnar sig landskapet och Tingsryd uppenbarar sig som en högring i sanden. Till höger en anlagd camping, mycket välocuperad för årstiden och  till vänster lions loppis. Vi söker vår väg in i stadens kärna genom storgatans slingriga bana. Mitt i staden ligger det, Börjes stormarknad. In vi går och väl innanför grindarna förnimmer sig en känsla. Det här ser exakt ut som Bloms i Tösse, om det är bra eller dåligt får du själv avgöra. Med ens får jag en liten klastrofobisk känsla och det knyter sig lite i halsen. Men detta stoppar oss inte utan vi sökte vår väg till nedervåningen där livsmedelsavdelningen låg. Förstår inte var de hade gjort av trappan, har en bestämd känsla av att jag såg den när vi kom in men sen helt plötsligt var den helt borta och vi fick ta hissen ner vilket kändes lite fåniget eftersom de enda som använde hissen var damer (tanter) 80+ med kundvagn ja och vi förstås.


Väl nere fanns det ingen storsill, som var anledningen till denna lilla expedition. Eller jag kunde inte hitta någon rättare sagt och jag frågade inte för den delen heller. Så här i efterhand skulle jag kanske ha gjort det men det är lätt att vara efterklok. Påvägen hem stannade vi en tur på lions loppisen som nu låg på vår högra sida, tyvärr fanns där inget som behagade paret. Typ en kvart utanför Älmhult passerade vi Barkhult, en liten gård som säljer lokalproducerade livsmedel. Skylten kom lite brått på och med min excelenta körförmåga kom vi till Älmhult innan jag hittade ett stort nog flygfält jag kunde vända på för att köra tillbaka. Som tur var så innebar detta att vi kom precis i tid för att den lilla butiken skulle öppna. Ägg blev den, en honungskaka som jag inte vet vad jag ska göra med blev det också (hur får man ens ut honungen?). Till sist blev det även rågmjöl till blodpuddingen och en nyhängd rostbiff från en tjur. Väl hemma var det dags för lunch och eftersom jag hade frossat i fiskvagnen dagen innan och gått helt bananas så var det bara snällt att ställa sig och ta reda på delar av dom som köpts in.

Crabsandwich 

Krabba
Ägg
Räkor
Majonäs
Grädde
Dill
Persilja
Gräslök
Citron
Salt
Peppar
Bröd
Vitlök
Rapsolja
 
1. Rensa krabban från allt ätbart. Koka äggen, Skala räkorna, Hacka dill, persilja och gräslök.
 
2. Blanda ihop krabbköttet, äggen, räkor, majonäs, dill, persilja, gräslök. Dutta i lite grädde (det får inte bli för rinnigt) och pressa lite citron över. Smaka av med salt och peppar.
 
3. Stryk en vitlköksklyfta över brödet och pensla med lite rapsolja. Grilla i grillpanna och stryk en citron över det grillade brödet.
 
Voilà - Servera krabbröran på brödet och lägg lite stekta lökringar ovanpå!
 
 
 
Så vidare vi gå till kvällsmaten. En hel rostbiff, rosa ska den va! O skippa grillkryddan och potatissalladen - vill inte vara snobbing, ligger inte för mig (öhm) men det är ganska så tråkigt sätt att servera rostbiffen på. Krångla inte heller till det med en massa trendkryddor, salt o peppar, thats it.
 
Rostbiff
 
Rostbiff (Stor bit!)
Salt
Peppar
Olja
 
1. Torka av köttet. Salt och peppra rejält. Se till att rostbiffen får vila i rumstemperatur ca 60 - 30 min
 
2. Sätt ugnen på 120 C
 
3. Bryn köttet hastigt runt om så att det får färg. Ställ in det i ugnen.
 
4. Ta ut köttet på 61 C och låt det vila.
 
Servera med ett kraftigt rödvin, bakadpotatis och fyllda champinjoner. Hugg in  och var inte blyg
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar