lördag 17 november 2012

Lutfisk del 2

Efter att ha kontaktat alla stormarknader i fem mils radie för att få tag på kalk och soda till lutfisken kändes det ganska hopplöst att faktiskt kunna hitta något. Inte ens fiskhandlaren som står och säljer torkad fisk på Växjö torg hade en burk. Det är i och för sig inte så många som lutar sin egna fisk längre men eftersom det säljs så måste det ju finnas en efterfrågan om än så liten. Lutfisken blir ju lite torr och svårsmält om inte de andra komponenterna finns till hands. Nog för att vitsåsen blöter till den lite men utan kalk o soda blir det en väl knaprig jul.

Som tur var kom jag på att vi har ju en fiskbil som kommer hit en gång i veckan på fredagar, så jag ringde och jag hann knappt säga vad jag ville ha innan det var ordnat. Nu står jag här med en burk och kan knappt bärga mig, men först ska fisken i blöt några dagar. När jag stod där med fogsvansen i handen och drog långa djupa drag kände jag hur doftpuffar av lutfisk och lingonsylt (troligen inbillning) kom emot mig och spred jul i hela köket. Många bitar blev det och fisken var ju mycket segarare än jag trodde. Hade en inbillning om att den skulle vara mer spröd och stel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar